Hjælp os med at få BlackOut ud på tablets

BlackOut (Deadline games, 1997) er et adventurespil for voksne, der kombinerer et cd-rom baseret spil og en roman. Spillet benytter dukkeanimationsteknikker, for at opnå en større visuel stoflighed, end der på det tidpunkt kunne produceres med computer-baserede 3D-teknikker. Spillet lader brugeren spille en skizofren person, der vågner fra et Blackout, og som dernæst skal forsøge at samle stumperne af sit dramatiske liv. Spillet bygger på en simpel analyse af spilleren, der får spillet til at forandre karakter alt efter spiller-adfærd, bygget op omkring fire personligheds-typer. Romanen der følger spillet indeholder forhistorien op til spillets begyndelse. Spillet var nyskabende både æstetisk og dramaturgisk, og har efterfølgende været genstand for megen analyse og interesse. Vi er en gruppe, der er gået sammen, for at få genudgivet spillet på tablets (ios og android). I den forbindelse leder vi efter en programmør, der har lyst til at deltage i arbejdet Blackout består rent teknisk i en række billed filer, lyd filer og små quicktime video filer, som spilleren navigerer sig igennem. Spillet er oprindeligt programmeret i C til windows 95 og C++ til Mac (system 9). I kraft af spillets alder er det ikke muligt bare at kopiere den gamle kildekode og rette den til, spillets skal så at sige ”rekonstrueres”, men eftersom alle billed, lyd og videofiler er bevaret, og eftersom den grundlæggende beskrivelse af navigation og interaktion er skilt fra kildekoden og separeret i et tekstformat (en art simpel ‘scripting’, opfundet til projektet), er det ikke en umulig opgave at skrive en ny fortolker. Desuden står Simon Løvind, der i sin tid var teknisk leder på projektet, til rådighed med vejledning og forslag. Vi ønsker at få rekonstrueret en scene fra spillet, for eksempel spillets indledende scene, med følgende formål: At få en demo, der kan indgå i en kickstarter kampagne med henblik på at indsamle penge til den færdige produktion At få et realistisk billede af tidsforbruget og hermed tidsramme og budget i forbindelse med den færdige produktion (Af hensyn til det andet punkt, er det væsentligt at det løbende arbejde registreres, så vi har en fornemmelse af, hvor meget tid de enkelte arbejdsopgaver tager). Demoen skal altså rejse penge til projektet, herunder løn for rekonstruktion af den indledende scene. Vi kan ikke give nogen penge up front men lover – ama’r og halshug – at du får dem så snart vi har dem. Skriv til os her eller på vores facebook side hvis du er interesseret

9 thoughts on “Hjælp os med at få BlackOut ud på tablets

  1. Lyder da som en spændende ide. Kan dog ikke forstå at målet nærmest er kun at lave en rekonstruktion til tablet platforme. I min optik lyder det lidt uambitiøst. Optimus rift – eller hvad vr brillerne nu hedder 😄 Jo virkelig på vej frem – der er vist api på vej til flere game engines – og hvorfor native app i stedet for at satse på nye web teknologier som fx web gl. Men alt det afhænger jo selvfølgelig også af hvor meget af det originale kilde materiale der er tilbage.

    Liked by 1 person

    • Good point 🙂 Det vil vi tage med i overvejelserne. Vi har jo kun de game fotos, ikke opstillingerne eller dukkerne, men derfor kan det da godt tænkes at man kunne gøre noget i den retning…

      Like

    • Hej Dorthe, det har vi også have på banen, men vi blev enige om, at vi var nødt til at have noget visuelt, hvis en kickstarter kampagne skulle lykkes. Så snart vi har en rekonstruktion af første scene bliver enten kicktstarter eller noget lignende det næste skridt 🙂

      Like

    • Hej Flemming,

      Vi arbejder på sagen. Vi har eksperimenteret med mulige tekniske løsninger og har indsendt ansøgning til kunstfonden om løn til programmør og forfatter 🙂

      Anne Mette

      Like

  2. This game must be remade. Its a shame for the gaming history that it just collecting dust in a drawer, because its one of the best and most innovated games ever made (and im a gamer so i should know) 🙂 I found this game in a unsorted pc-game tray in some shady taverna in Norway a long time ago, when i was just a youth. i played it several times over many years, but lost it when i was moving. Been crying myself to sleep ever since then and tried to get a hold of it again. Mailed michael valeur several times over the years but he couldnt promise me anything, BUT i made him go look for it and voila, he found the old codes in his friends house. I must have this game again, i just have to. 🙂 The way i see it the game still have many many fans around from all the treads found in the internett, and thats a feat not many games can accomplish when 20 years have passed. I do hope there will be a solution to it, and i will be the first to buy it (including several of my firends who also are dedicated fans 🙂 )

    Best regards from Norway
    Carl-Erik

    Like

    • Hi Carl-Erik

      Thank you for your comment, we’re working on it 🙂 Vi actually got some money from ‘kunstfonden’ to launch it on ipads, but since we got much less than we asked for, we’ll have to see how far we can get within the current frame. At the moment we are checking out how much we can get out of original back-ups, and as soon as we are sure that we can offer you something in the end we’ll start up a kickstarter campaign 🙂

      /Anne

      Like

Leave a comment